Peran Literasi Digital dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Mandiri, Bernalar Kritis, dan Kreatif
DOI:
https://doi.org/10.62951/prosemnasipi.v1i1.15Keywords:
Digital Literacy, Pancasila Student Profile, Independent, Critical Reasoning, CreativeAbstract
Digital literacy is becoming increasingly important in today's education, especially in developing student profiles that are independent, critical reasoning, and creative in the context of Pancasila. This study aims to describe the role of digital literacy in strengthening the profile of Pancasila students in these three dimensions. This research uses literature method to collect information from various related sources. The results showed that digital literacy has a significant role in strengthening and developing the profile of students who are independent, critical reasoning, and creative in the context of Pancasila. Digital literacy enables learners to access, evaluate, create, use information wisely, and communicate effectively through a variety of digital media. Thus, the integration of digital literacy in education can help strengthen the profile of Pancasila students in the independent, critical, and creative dimensions.
References
Adnyana, I.K.S. (2022) Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Dalam Pedalitra II: Seminar Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya (Vol. 2(1), 28-36). https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/pedalitra/article/view/2300.
Ainia, D.K. ( 2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95-101. https://doi.org/10.23887/jfi.v3i3.24525.
Apriana, W.N., & Susanti, A. (2024). Implementasi Literasi Digital Pada Mata Pelajaran Ipas Sekolah Dasar. KRAKATAU (Indonesian of Multidisciplinary Journals),2(1), 21–26. http://jurnal.desantapublisher.com/index.php/krakatau/article/view/23.
Arifin, B. (2023). Pentingnya Literasi Digital dalam Pendidikan, dalam https://guruinovatif.id/artikel/pentingnya-literasi-digital-dalam-pendidikan, diakses tanggal 9 Mei 2024.
Effendi, D., Wahidy, A., & Puspita, Y. (2022). Penanaman Profil Pelajar Pancasila Peserta Didik di Sekolah Dasar Melalui Penguatan Literasi Digital. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol 1, 60-64). https://semnas.univpgri-palembang.ac.id/index.php/prosidingpps/article/view/306.
Harjono, H. S. (2019). Literasi Digital: Prospek dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 8(1), 1-7. https://online-journal.unja.ac.id/pena/article/view/6706.
Hobbs, R. (2017). Create to Learn: Introduction to Digital Literacy. John Wiley and Sons, Inc. Publisher.
Irawati, D., Iqbal, A., Hasanah, A., & Arifin, B. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622.
Kusuma, D.F. (2023). Peran Literasi Digital dalam Profil Pelajar Pancasila, dalam https://guruinovatif.id/artikel/peran-literasi-digital-dalam-profil-pelajar-pancasila?username=distianifitriakusuma, diakses tanggal 9 Mei 2024.
Kemdikbud.go.id. (2024). Pengertian dan Penerapan Profil Pelajar Pancasila, dalam https://pusatinformasi.guru.kemdikbud.go.id/hc/id/articles/14145044257945-Pengertian-dan-Penerapan-Profil-Pelajar-Pancasila, diakses tanggal 10 Mei 2024.
Lilihata, S., Rutumalessy, S., Burnama, N., Palopo, S.I., & Onaola, A. (2023) Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Kreatif dan Bernalar Kritis Pada Era Digital. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 4(1), 511-523. https://e-journal.iaknambon.ac.id/index.php/DX/article/view/756.
Liswahyuningsih, N.L.G., & Sudarti, N.W. (2021). Kajian Linguistik Fungsional Pada Bahasa Media dalam Era Literasi Digital. Dalam Pedalitra I: Seminar Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya (Vol. 1(1), 46-51). https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/pedalitra/article/view/1502.
Rahmat, A.S., & Suparjana. (2023). Penerapan Kartu Kendali Literasi Digital Sebagai Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berorientasi Literasi di Sekolah Dasar. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 3(1), 22-32. https://doi.org/10.52738/pjk.v3i1.110.
Rosa, Y.H.E., Annisa., Haliza, D., Hendasari, J., Khoirunnisah, Ningsi, M.A., Piana, M.M., & Sofia. PABUSI: (Penanaman Budaya Literasi) sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Inovatif untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di SMA Fitra Abdi Palembang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 309-319. https://dx.doi.org/10.32493/dedikasipkm.v4i2.30137.
Santi, N.K.S.A., & Sueca, I.N. (2023). Peran Pojok Baca Sebagai Wadah Literasi Digital dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMK Praja Pandawa Bangli. Jurnal Pendidikan Deiksis, 5(1), 30-37. https://doi.org/10.59789/deiksis.v5i1.135.
Septiana, A.R., & Hanafi, M. (2022). Pemantapan Kesiapan Guru dan Pelatihan Literasi Digital pada Implementasi Kurikulum Merdeka. Joong-Ki: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 380–385. https://doi.org/10.56799/joongki.v1i3.832.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sujaya, I.M., & Ekasriadi, I.A.A. (2022). Pembelajaran Sastra Dengan Pendekatan Interkulturalisme Sebagai Wahana Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Dalam Pedalitra II: Seminar Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya (Vol. 2(1), 162-170). https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/pedalitra/article/view/2317.
Tempo.co. (2022). Nadiem Makarim: Merdeka Belajar Adalah Kemerdekaan Berpikir, dalam https://nasional.tempo.co/read/1283493/nadiem-makarim-merdeka-belajar-adalah-kemerdekaan-berpikir, diakses tanggal 9 Mei 2024.
Unesco. (2024). What you need to know about literacy, dalam https://www.unesco.org/en/literacy/need-know, diakses tanggal 10 Mei 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Seminar Nasional Prosiding Ilmu Pendidikan (SEMNASPROIPI)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.