Urgensi Psikologi Pendidikan dalam Pembelajaran Bahasa Arab

Authors

  • Dadan Mardani IAI Al-Azis
  • Iis Susiawati IAI Al-Azis

DOI:

https://doi.org/10.62951/prosemnasipi.v1i2.39

Keywords:

urgency, psychology, education, Arabic

Abstract

This research discusses educational psychology which has a significant contribution in increasing the effectiveness of Arabic language learning. By understanding the learning and teaching process as well as individual student needs. This research uses a literature review method (library research), where the discussion in this research is based on expert opinions and the results of previous research on psychology and the learning process. The results show that educational psychology is very important in learning Arabic, as in learning other languages. The following are several reasons why educational psychology is important in this context, including (1) Understanding the Learning Process, (2) Student Motivation and Engagement, (3) Effective Classroom Management, (4) Assessment and Feedback, and (5) Needs Special for Students. By utilizing these educational psychology concepts, Arabic teachers can create a supportive, motivating, and effective learning environment for all their students.

 

 

References

Abdullah, I. (2021). Pengaruh pengajaran k olaboratif dan sikap pensyarah terhadap motivasi pelajar di dalam pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(3), 428–443. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/15558

Insani, F. D. (2019). Teori Belajar Humanistik Abraham Maslow Dan Carl Rogers Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(2), 209–230.

Magdalena, I., Agustin, E. R., & Fitria, S. M. (2024). Konsep Model Pembelajaran. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 3(1), 1–10. https://ejournal.warunayama.org/index.php/sindorocendikiapendidikan/article/view/2027

Magpiroh, N. L., & Mudzafar, S. N. (2023). Psikologi Pendidikan: Teori, Perkembangan, Konsep, dan Penerapannya dalam Konteks Pendidikan Modern. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(2), 41–53. http://jurnal.anfa.co.id/index.php/seroja/article/view/371

Makbul, M. (2021). Prinsip-Prinsip Situational Pembelajaran dan Sistem-Sistem Umum Metode Pembelajaran. https://osf.io/preprints/65w7r/

Musyadad, V. F., Hanafiah, H., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936–1941. http://www.jiip.stkipyapisdompu.ac.id/jiip/index.php/JIIP/article/view/653

Muyassarah, M. I. (2015). Teori Tentang Belajar Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(1). http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/32

Nasution, F., Siregar, Z., Siregar, R. A., & Manullang, A. Z. (2024). Pembelajaran dan Konstruktivis Sosial. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12). https://jurnal.penerbitdaarulhuda.my.id/index.php/MAJIM/article/view/1601

Nuryupa, N., & Wahidah, W. (2024). Pembelajaran Psikologi Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 799–808. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/12465

Rehing, K. N. (2022). Teori Pembelajaran Sosial Albert Bandura dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini [(Doctoral dissertation, IFTK Ledalero]. http://repository.iftkledalero.ac.id/1205/

Rusli, R. K., & Kholik, M. A. (2013). Teori belajar dalam psikologi pendidikan. Jurnal Sosial Humaniora, 4(2). https://core.ac.uk/download/pdf/228440151.pdf

Sagala, S. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran. Alfabeta.

Saksono, H., Khoiri, A., Dewi Surani, S. S., Rando, A. R., Setiawati, N. A., Umalihayati, S., & Aryuni, M. (2023). Teori Belajar dalam Pembelajaran. Cendikia Mulia Mandiri.

Setyosari, H. P. (2016). Metode penelitian pendidikan & pengembangan. Prenada Media.

Suryabrata, S. (2004). Psikologi Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.

Syafi’i, M. I. (2023). Analisis Konseptual Dasar Ilmu Pendidikan dalam Teori Pembelajaran Modern. JURNAL ILMU PENDIDIKAN & SOSIAL (SINOVA, 1(3), 117–122. https://miftahul-ulum.or.id/ojs/index.php/jps/article/view/36

Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian teoritis pengembangan bahan ajar bahasa Arab. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127–144.

Taufik, A. (2020). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 3(1), 57–72. https://www.jurnal.staibsllg.ac.id/index.php/ej/article/view/208

Yanuardianto, E. (2019). Teori Kognitif Sosial Albert Bandura (Studi Kritis Dalam Menjawab Problem Pembelajaran di Mi. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 94–111. https://ejournal.uas.ac.id/index.php/auladuna/article/view/235

Published

2024-07-04

How to Cite

Dadan Mardani, & Iis Susiawati. (2024). Urgensi Psikologi Pendidikan dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan, 1(2), 156–163. https://doi.org/10.62951/prosemnasipi.v1i2.39